Search This Blog

Tuesday, November 2, 2010

apa itu DAENG?

Daeng yang diketahui adalah panggilan untk bangsawan Bugis. Mungkin ada antara rakan-rakan kita punyai gelaran itu. Namun untuk gelaran Daeng itu sendiri amat sukar sebenarnya. Ia bukan gelaran yang sedari kecil bisa diletakkan pada nama anak biar pun ayahnya bergelar daeng.

Daeng hanya diberi apabila umur sudah sampai ke satu peringkat dewasa lingkungan 30-40. Ketika masih remaja dan dewasa awal gelarannya ialah Bachok untuk lelaki dan Beshek untuk perempuan.

Daeng juga punyai syarat lain. Iaitu si ayah dan si ibu harus sama-sama punya gelaran Daeng. Maknanya mereka MESTI bangsa Bugis. Maka jika si ayah yang punya gelaran daeng bernikah dengan si ibu yang tidak punya gelaran Daeng. Si anak tidak bisa mewarisi gelaran itu.

Ini menjadi konflik untuk kebanyakkan Daeng di Malaysia ketika 60-an ingga akhir 80-an. Cinta mereka biasanya di penuhi ranjau. Sedangkan untuk menikahi bangsa Bugis yang tidak punyai gelaran daeng ditentang habis-habisan apatah lagi untuk menikahi bangsa lain. Dalam hal ini ada yang berjaya dengan cintanya ada yang kekal untuk ber daeng.

Namun pada waktu ini, gelaran Daeng biasa aja. Tidak lagi perlu Bachok atau Bechek kerana sukar menukar nama di dalam Mykad. Terusan aja daeng biar berbahasa Bugis itu langsung tidak tahu. Apatah lagi mahu membaca Lontaraknya (tulisan Bugis). Tapi setidak-tidaknya ia masih ujud dan paling penting bisa bercinta dengan semahunya.

13 comments:

  1. terimakasih saudaraku moga2 blog ini akan memberi sedikit sebanyak tentang rumpun2 suku dan masyarakat melayu,,

    ReplyDelete
  2. aku ada kawan yang bernama daeng.sbab itulah aku search kat sini

    ReplyDelete
  3. cuba abang tunjuk body abang.saya nak tunjuk kat kawan saya daeng

    ReplyDelete
  4. saya nak tunjuk body saya kat abang

    ReplyDelete
  5. abang muka abang tak hensem kan/betul tak

    ReplyDelete
  6. Arwah moyang saya daeng juga. Baru lepas bebual dgan mak saya ni tentang salasilah keluarga. Hehe cerita bnyak kali pon sy tak bosan. Syukur Alhamdulilah masih ada cerita dari mak. ^-^

    ReplyDelete
  7. Keturunan Daeng Parani Ada x di Pekan,Pahang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keturunan Daeng Perani ramai di Kedah dari perkahwinan marhum dengan Tunku Aisyah binti Sultan Abdullah Mukarram Shah. Marhum sendiri terkorban dalam perang saudara dan dimakamkan di Sidam Kedah (makam sebenar belum dijumpai)

      Delete
  8. Keturunan saya Daeng juga. Dari riau.

    ReplyDelete
  9. Saya juga keturunan Daeng
    Bugis Makkasar, Indonesia

    ReplyDelete
  10. Maaf bertanya Daeng itu adakah gelaran utk suku Makasar @ suku Bugis...info yg sya dapati yg mna suku Makasar adalah suku berasingan dgn suku Bugis...mohon pencerahan...wallhklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya gelaran daeng ni dari suku Bugis kalau x silap

      Delete